torsdag den 31. december 2015

Farvel til 2015

Ikke så meget snak. Her er bare nogle fotoer med korte kommentarer om året der gik


I 2015 var der snevinter den 22. november. Der faldt masser af tøsne hvis vægt fik tykke grene til at knække. Især tjørn ser det ud til at være gået hårdt ud over. Hvad sneen ikke knækkede helt, ordnede den orkanende storm få dage efter. Dette træ mellem Kagsåen og Motorring 3 minder om at der stadig ikke er ryddet op.

På et hængende hår lykkedes det 2015 at få fremtryllet noget bidende kulde. På årets sidste dag bragte det endda noget is med sig, her ved Kildepladsen nedenfor Herlevhuse. Omend temperaturen på årets sidste dag holdt sig en grad over frysepunktet, så gjorde blæsten at det føltes bidende koldt.

Vand har der så til gengæld været masser af, så meget at DMI har spået at 2015 måske slår endnu en vejrrekord som rekordvådeste år. Kendere af Kagsåen (her ved Kagså Kollegiet) kan se at vandstanden nærmest svulmer i forhold til hvad man plejer at se her. Og støvlelyden når man går på det gennemvåde græs fortæller også om hvor fugtigt det er.

Idyllisk ser det ud, og hvorfor er der ingen mennesker i Smørmosen. Udover et par kondiløbere og en enkelt skiløber? Det er såmænd fordi fotoer ikke gengiver den stride blæst som giver en lyst til hurtigst muligt at komme ind i varmen igen. Kun opgaven med at få taget et billede fra bakken bag Klausdal motiverer Vandringsmanden til gysende at bestige bakken.

Grønnegården i Gladsaxe ligner dd en parodi på sit navn, kun græsplænen foran ser stadig helt grøn ud. Men industrikvarteret ligger øde hen. Selv Dyna Bubbers Grill er lukket denne dag, og de brede veje er menneske- og bilmtomme. Vimplerne står til gengæld lige ud i blæsten. Og der er travlhed omkring Netto syd for Gladsaxe Fort.

Jeg har tidligere lidt frisk kaldt stien mellem Oktobervej og Novembervej for Den Navnløse Sti, men måske er Kalenderstien et mere passende navn. Selv om man kun går fra oktober til november, så krydser man også april, juni, maj, september og august, med mulighed foren smutvej til juli. Mon der engang var afsat veje til december, januar februar og marts, eller havde man simpelt hen besluttet at afskaffe vintermånederne?

Boom! Nyåret er ved at blive skudt ind. Krudtrøgen ligger tyk over Novembervej ved Pilegårdsvej, og årsagen er dette sted hvor en flok - formentlig drenge - morer sig med at tage forskud på midnatsfyrværkeriet. Få kender vel egentlig grunden til det. Men for de som bekymrer sig om den slags, har Politivennen en kulturhistorisk forklaring på skyderiet. Bemærk at man endnu ikke har fået ryddet helt op efter snefaldet og det katastrofale grenfald i november.

søndag den 13. december 2015

Solskinstur i december langs Vestvolden og i Utterslev Mose

En af de sjældne weekender med høj himmel og sol indbyder til en slentretur i lokalområdet


Utterslev Mose i brun vinterbeklædning. Midtmosen. Hvad man ikke kan se på billedet er at vandstanden på den anden side af dæmningen op til husene er meget høj. 

For en gangs skyld var vi heldige med vejret i weekendet. To dage med flot himmel og sol. Selv om man skal have sort tøj på for at mærke at vintersolen også godt kan varme en lille smule. Det blev da til frokost i det fri, godt hjulpet af en kande varm chokolade.  Og der er masser at se på langs Vestvolden og i Utterslev Mose. Begge steder er blevet beriget med adskillige forbedringer på det seneste. Langs Vestvolden i Husumenceinten er stierne blevet ryddet og belagt med træflis. Det fungerer godt indtil videre, det føles nærmest som at gå på et blødt tæppe. Hvordan det ser ud om nogle år når træflisen begynder at kompostere, det gider jeg ikke tænke på. De må vel vide hvad de gør, de der holder anlægget. Både den tunge sne og den efterfølgende storm/orkan har gjort indhug på en masse træer, især tjørn og slåen. Grenene er dels knækket af den tunge tøsne, dels flået ned af stormen. Forståeligt nok har man endnu ikke nået at fjerne det hele.

Kagså Batteri ved Bystævneparken, nu legeplads med militære motiver. Men ganske fredelige.

I Kagså Batteri ved Bystævneparken er der ingen gæster, men man får helt lyst til at slå sig ned. Der er god plads ved den gamle kikkertstation som har fået et oversigtskort hvor de danske jenser kunne tage pejling af hvad det var de så. Det fremgår at det var bare marker det gårde, høje og kratbevoksninger. Det var det eneste man kunne pejle efter dengang. Så kan man sammenligne med hvordan det ser ud i dag. Den faldefærdige bro på toppen af volden er nu også endelig blevet restaureret. De gamle brædder ligger der endnu.

Forrest en af de glatbarberede holme. Før var de bevokset med høje træer, se et tidligere billede af samme. I baggrunden anes gravemaskinerne på modsat bred.

I Utterslev Mose er det især i Østmosen der er sket noget. De mange holme der har været bevokset med høje træer, er blevet rundbarberede. Alle træer og buske er fjernet, så de står nøgne tilbage. Formentlig kun til foråret, hvor mere moseagtig bevoksning vil brede sig på dem. Arbejdsmaskinerne holder hvile dag. I det hele taget forsøger man at få mosen til at ligne en mose.

Gravemaskinerne set tæt på i Østmosen. Udenfor billedet nogle pontoner og både.

Også i Højmosen der ellers bliver brugt som fodboldbaner, sker der ting og sager. I denne weekend stod banerne. Men man kan se høje stakke af fældede træer og buske langs Grønnemose Alle, og det er også meningen at mosen nu skal have lov til at være mose.

Højmosen. Man kan både se bunken med træaffald og hvor højt vandet står på området med fodboldbanerne.

I mange år har man forgæves forsøgt at rense mosen. Men uden ret meget held. Det viser desværre at hvis først ulykken er sket, kræver det et enormt arbejde at få naturen på fode igen. Selv om det kun tog et øjeblik, nogle få år at ødelægge. Løsningerne er ikke nemme, selv om de gode viljer til at gøre noget ved det sikkert er mange. I hvert fald arbejder en del frivillige i mosen for at vedligeholde området. Denne weekend er den også flittigt brugt som agilitybane for løbere, hundeluftere og familier som arm i arm nyder det gode vejr.

Billedet rummer byens dilemmaer: Mosen, motorvejen og Bellahøjhusene. Mosen som symbol på den grønne idyl de fleste drømmer om. Bellahøjhusene som symbol på drømmen om den pragtfulde udsigt, og motorvejen som den nemme og hurtige vej til vores drømmehus.Ingen af delene gik i opfyldelse. Mosen er amputeret, udsigten fra højhusene er blevet til udsigten til hustage og motorvejenes bilkøer på hverdagene ...

fredag den 20. november 2015

Flyvestation Værløse

Trænger man til lys og luft efter regnvåde og deprimerende novemberdage, så byder Flyvestation Værløse på begge dele

Vy fra hjørnet af Jungshøjvej og Bringevej over den vestlige del af Flyvestation Værløse - Bringe Mose til venstre i billedet og bag den skimtes Knardrup. Hangaren nederst ligger på området ejet af Freja, og der er ikke offentlig adgang.

Denne blog har skrevet om tre tidligere besøg på flyvestation (21. juni 2013, 24. oktober 2013 og 21. august 2014). Visuelt er der ikke de store forandringer siden sidst - men lidt er der sket. Området har forskellige ejere: Naturstyrelsen ejer langt det størst område. Dette område er med få klatter offentligt for publikum, ligesom det nordlige område på Lånshøj og omegn der ejes af af private boligselskaber. Utilgængelige for offentligheden er Nationalmuseets område omkring Hangar 46 syd for Lånshøj (med forskelligt militært isenkram fra 1950 og frem), området mod syd der ejes af Freja Ejendomme A/S, samt Forsvarets lille enklave nordvest for Måløv Renseanlæg op til Gammelvadbro. Endelig har Værløse Menighedsråd et område der vist skal bruges til kirkegård.

En lastbil fra Freja på vej ind på det ikke-offentlige område der begynder ved skuret til venstre. Her forløber Jonstrup Å og Gammelvadbro er blevet flot restaureret. Skiltningen kan måske forekomme lidt  upræcis: Mener man at det kun er Forsvarets område der er forbudt eller hvad? Men det skal altså forstås som om at det er hele området, også filmstudierne mm. Kort sagt: Gå ikke over åen! Mod højre forløber en offentlig sti til indgangen langs Jonstrup Å.

Naturstyrelsen har oprettet en Facebookside. Her kan man læse om de forskellige aktiviteter som man forestiller sig der skal foregå i fremtiden - og som så småt også allerede foregår: Det kan være relateret til flyvning, asfaltorienterede motions- og sportsgrene (cykling, rulleskøjter osv), indendørs i de eksisterende bygninger samt naturligvis rekreativt naturområde. Noget er der sket. I august 2015 er der åbnet en 7 km ridesti. De steder hvor jeg stødte på den, så den ikke overvældende brugt ud, men det skal den nu nok blive. Og to hundefolde hhv nord og syd. Desuden foregår der en del endagsaktiviteter.

Bringe Mose, indgangen fra Knardrupvej.


Bygninger

Naturstyrelsen har taget beslutning om at nedrive en del bygninger efter at have indhentet forslag. Det drejer sig om raketbygningen, ”telefonhus” ved Jægerhytten og reservekontroltårnet "Pitten" (betonfundamentet vil dog blive bevaret). Naturstyrelsen mener ikke at de er bevaringsværdige, de er i dårlig stand og har ingen umiddelbart brugsmuligheder. Hvad angår Freja Ejendomme er det lidt sværere at finde ud af hvad man har tænkt sig. Pt ligger der fx filmstudier og Engelbrecht Construction. Mange af bygningerne i området ser ud til at være gået i endnu mere forfald end mine tidligere besøg. Andre bliver tilsyneladende brugt til landbrug. Noget nyt byggeri er ikke startet på dette område som ligger på begge sider af den sydlige perimetervej.



Mange af bygningerne på Frejas område synes at gå mere og mere i forfald. Der er ikke ansatser til at anlægge noget nyt, så jeg går ud fra at det hele stadig er i planlægningsfasen.


Perimetervejen som grusveej

Perimetervejen er den slyngede, smalle vej som bugter sig hele vejen rundt om flyvestationen. En del af den ligger utilgængeligt på Frejas område, mod vest løber den langs Bringe Mose.Den langsigtede plan er at omlægge den til grusvej, bl.a. fordi det er mere holdbart og asfalten smuldrer. Naturstyrelsen har annonceret at den vil "etablere nye strækninger, hvor det er nødvendigt for forløbet er sammenhængende samt afmærke ruteforløb." Altså modsat start- og landingsbanen og rullebaner og adgangsvejene til/fra de centrale indgange/P-pladser. Måske dog med en anden form for asfaltbelægning der er bedre for bl.a. rulleskøjter. Det har affødt en del protester på Facebooksiden fra rulleskøjteløbere. Personligt har jeg lidt svært ved at se hvorfor - der er masser af asfalt at rulle rundt på.

Perimetervejen ved Bringe Mose - nu altså med grus i stedet for den smuldrende asfalt. I baggrunden en af F16-hangarerne. Aner man allerede en konflikt mellem de forskellige brugere? Rulleskøjteløbere, vandrere?


Langs Jonstrup Å

Fra Gammelvadbro ved Bringevej er der lagt en vandresti langs Jonstrup Å. Den går ca. 700 meter gennem et naturområde. En dag som denne er den smattet, men går gennem absolut et af de smukkeste steder i området. Åen er især om sommeren næsten tørlagt, og derfor modtager den renset spildevand fra Måløv Reneanlæg. Det ses tydeligt ved nordøstsenden af anlægget. Her fosser skummende vand ud i åen og får den til at strømme lystigt, mens den øst for nærmest står stille.

Gammelvadbro. Just restaureret og meget flot at se. Broen ligger efter det punkt hvor Jonstrup Å får tilført renset spildevand, så som det ses er der godt gang i åen. 

Jonstrup Å er bindeled mellem Tibberup Å som starter i Smørmosen, og Værløse Å. Det er den samme å som har forskellige navne på forskellige strækninger. Begge åer er beskrevet i tidligere indslag her på bloggen. Åen er rørlagt under flyvestationens landingsbane. Ved renseanlægget nordøstlige hjørne kan man krydse åen og følge en sti mod nordøst. Her kommer man meget tæt på tårnet, men bliver dog ledt udenom, langs Bringevej.

Stien langs Jonstrup Å. Der er smattet i dag og visse steder synker skoene så langt ned at vand siver op over kanterne. Hvis man ser sig godt for er det dog ikke så slemt som i Bringe Mose

Bringe Mose

Bringe Mose må vel anses for at være flyvestationens største naturattraktion. Og efter en periode med regn er man ikke i tvivl om at det er en mose. Det går meget godt de første meter af stien efter indgangen i det sydøstlige hjørne. Men så er der dømt sump. Gummistøvler ville have været passende, med vandresko må man springe fra græstue til græstue og så i en vis fart inden man synker alt for langt ned.

Dette er stien. Som det ses står der synligt vand det meste af vejen, og hvor det ikke er synligt afslører sjap-lydene at det er det. Det bedste sted at passere er at gå så tæt på hegnet som muligt. Hvis det er muligt!

Efter et par hundrede meter kommer man til den syd-nordløbende drænkanal, og i dag er der en rivende strøm i den. Og vand driver ned fra området i kanalen. Efter endnu et par hundrede meters strabadser kommer man til den øst-vestløbende drænkanal,og her er terrænet noget mere fremkommeligt. Jeg valgt den østligste sti og den var nogenlunde "tør". Men strabadserne er hele turen værd. Natur bør ikke være lagt an på at mennesker kan bevæge sig mageligt rundt i den på afmærkede stier. Den bør være på dyrenes og plantelivets præmisser - hvad det så er. Og det får man et kort indblik i her, synes jeg.

Der er andre træbroer end den lange under lyssignalerne til flyvestationen. Her over drænkanalen. Som det ses er der masser af vand pt. At broen ikke bruges længere, fremgår af at der ikke er hul i trådhegnet.


På en af mine tidligere besøg forcerede jeg den ca. 500 meter lange træbro over Bringe Mose. Det tør jeg ikke i dag. Plankerne ser faretruende glatte ud. Lidt ærgerligt, for det havde måske været sidste chance. Naturstyrelsen vil ikke genetablere eller vedligeholde broen. Så den bliver formentlig fjernet. Og under de betingelser også forhåbentligt, for at have en livsfarlig bro i et så øde område kan hurtigt blive fatalt for intetanende personer. I den nordlige del af mosen afgræsser køer området for at forhindre at det springer i skov. Så der skulle jeg ikke have noget at gøre, køerne er nemlig løs.

Sortbrogede køer afgræsser den nordlige del af Bringe Mose. De kigger nysgerrigt hen mod mig, så jeg foretrækker at dreje skarpt mod vest og i sikkerhed på Knardrupvej.


Ruten

Måløv Station. Bringevej. Den offentlige sti langs Jonstrup Å. Flyvestationen på må og få. Bringe Mose. Knardrupvej. Kildedal Station.