torsdag den 9. juli 2020

Stevns og Køge: Grubberholm, Valløskovene og Køge

Blæsende fra vest - så er det rarest i skoven hvor der er læ. En tur der nok havde været bedre på cykel.

Et nyt hjørne af Køge og Stevns udforsket. Det må vel være den korte version. Højdepunktet må vel siges at være Vallø-skovene syd for Herfølge. Overraskende vilde og kun i begrænset omfang generet af larm fra veje. Absolut et genbesøg værd. 

Grubberholm Station. En af de stationer hvor man skal trykke for at signalere at man gerne vil af. Der er heller ikke mange med toget - to andre tæller jeg. Og toget venter på passage af et modgående tog.

Fra Grubberholm Station går den første del af turen langs Grubberholm Skov ad Aggerupvej. En af de veje hvor der altid høres en passerende bil forfra eller bagfra. Som de fleste veje på Stevns er den ikke indrettet til vandrere, den passer nok bedre til cyklister. På den første del af strækningen er der udsigt til Magnoliegård, når man har passeret Grubberholm Skov, er det landbrugsland. Indtil man i det fjerne kan skimte Endeslev.

Udsigten fra Endeslev Kirke. Kirken er beskeden uden i de store dikkedarer. Og for øvrigt aflåst i dag.

Endeslev er en lille landsby med gadekær, sprøjtehus, forsamlingshus og en kirke. Toilettet er stadig corona-lukket, og kun åbent under kirkelige handlinger. De fleste andre kirker jeg har nået at besøge, er der nu blevet åbnet igen. Landbyen har et Bylau med Facebookside. Her kan man formentlig få et indtryk af hvad der rører sig byen.

Poulstrup ligger med skovene i baggrunden som kulisse. Og marker så langt man kan se.

Poulstrup er en del mindre og mere spredt end Endeslev. Faktisk registerer jeg dårlig nok at jeg kommer igennem, før næste mål, skovene dukker op.

Poulstrup. Der burde være et overdrev her, ifølge navnet. Men det er nok nedlagt og i stedet blevet omdannet til landbrugsland.

Der er fra Damvej udsigt mod syd til Enderslev Overdrev, men kun navnet er tilbage. Det er alt sammen opdyrket nu. Vejen er noget mere stille her. Så selv om det nok mest er en cykelvej, er trafikken mindre generende.

Jættestuen i Gunderup Kohave. Jeg har ikke kunnet finde et kort over skovene.

Jættestuen i Gunderup Kohave finder jeg ved held. Der er på mit kort ikke engang aftegnet stier, så jeg må forlade mig på retningen. Går til højre da jeg kommer ind i skoven fra Damvej, og et pænt stykke, indtil der går en smattet sti mod venstre. Passerer den først, men tænker at det nok må være den. Og det er det. Der burde også være en til mod nordvest, men den gemmer sig godt.

En eller anden af Vallø-skovene. Skovene gennemskæres af en mængde dybe grøfter, ofte langs stierne, men også ind i skovene.

Skovene er ganske dejlige, overraskende dejlige. Næsten ingen civilisationslyde. Og jeg går efter at have fundet jættestuen egentlig bare lidt rundt alt efter hvor der nu er nogle pæne stier, og det er der overalt. 

Noget der ligner en gammel skovridergård. 

På et eller andet tidspunkt ramler jeg ind i et stort kryds, og går nordpå ad det der viser sig at være Storskovvej, mod Tessebølle.

Udsigt fra Gunderupvej, på vej mod Vedskølle. Der har sørme sneget sig nogle vilde planter ind i landskabet.

Jeg opdager nu at jeg før har været på disse kanter, faktisk for næsten et år siden, og vælger i Vedskølle at går direkte mod nord ad Egøjevej til Køge. 

Der ligger et par gårde som disse på ruten. 

Køge har jeg været mange gange efterhånden, så ikke mere om den. Alt i alt en mere varieret og afvekslende tur end længere ned mod Stevns. Dog i vidt omfang lange strækninger langs hvede-, byg- og rapsmarker.

Ruten
Grubberholm Station. Aggerupvej. Endeslev. Poulstrup. Gunderup Kohave. Vallø Storskov. Tessebølle. Gunderupvej. Vedskølle. Egøjevej. Køge.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar