fredag den 19. juli 2024

Hornsherred - Fjordstien Midt

Belært af tidligere ture på Hornsherred sprang jeg på cyklen for at udforske den mellemste del af ruten. Det kom jeg ikke til at fortryde: Hjulene er efter min opfattelse at foretrække fremfor vandrestøvlerne her.

Læren var at der er lange strækninger med landbrugsarealer som jeg synes er ret enerverende at vandre i, der er langt imellem "snapsene" med naturoplevelser og seværdigheder. Det kom da også til at holde stik. Ruten egnede sig glimrende til cykel så man hurtigt kunne komme igennem landbrugsarealerne til de mere interessante steder. Generelt gik turen gennem et kuperet terræn, dog uden at der var behov for at stige af cyklen.

Færgelunden. Gården har en lang historie bag sid fra dengang her var færgested. Og der er nu museum i bygningen som absolut er et besøg værd, ligesom området omkring. Nogle tidligere beskrivelser, den ene fra 1801 og en anden fra 1803 findes på Politivennen Live Blogging. Knap så rosende er et indslag fra 1824, mens en anden fortæller om problemer om vinteren (1827), mens en knap så rosende findes fra 1835.

Første del af turen gik fra Frederikssund Station over Kronprins Frederiks Bro. Den er som bekendt fra 1935, og det er altså ikke den nuværende Frederik X, men Frederik IX den er opkaldt efter. Den tidligere bro hed det samme, og dengang var det så Frederik VIII den var opkaldt efter - dengang han var kronprins. En sydligere bro er opkaldt efter daværende kronprinsesse Mary. Så kan man jo spekulere over hvad nyere versioner af broerne kommer til at hedde. 2019-2022 var sidstnævnte bro i øvrigt en betalingsbro. Der findes en dobbeltsporet cykelsti langs den trafikerede 53. Den kan være lidt svær at finde når man kommer fra Frederikssund, man skal krydse vejen i fodgængerfeltet - tættet på fjorden


Hyllestedvej. Et stykke inde på vejen findes dette fortryllende lille sted, Duedal med nogle små heste foran.

Trængslerne langs den stærkt trafikerede vej 53 sluttede ved at dreje til højre ad Hyllestedvej. Det er en smal landevej, men da der næsten ingen trafik er her, har man næsten det hele for sig selv. Generelt i dagens rute på landeveje uden den store biltrafik. Selv om larmen fra hovedvejene kan høres på visse strækninger. Målet var at komme ned mod sommerhusområdet Over Dråby og stranden der.


Over Dråby Strand. Det er et lavvandet område med vegetation helt ned til, ja endog ud i vandet. Muligvis kan man bade der, men jeg valgt at gå en tur på de fine stier langs fjorden.

Over Dråby Strand er vel ikke så meget badestrand, men mere et strandengsagtigt naturområde. Man kan dog godt bade der hvis man vil. Der er meget fredeligt. og udsigt til nogle rev hvoraf der i dag var et oven vande. En hejre og en måge hvilede sig der. Men ellers fik jeg ikke megen bid i min medbragte fuglekikkert. Enten er jeg dårlig til det, eller er der ikke særlig meget at kigge efter. Nok det første. Ad Orebjerg Alle med godset gik det så mod det næste sommerhusområde, Dalby Huse, dernæst Toftegaardsvej til Kyndby med en særpræget kirke og ad Kyndbyvej mod Kyndbyværket. Vejen er spærret, men Fjordstien går over til Jungedalsvej. Jeg tog dog tilbage til Kyndby.

Kyndbyværket. Området foran den nyere del af værket i baggrunden ser noget forladt. Det samme gælder den rasteplads som fotoet er taget fra. 

Med store bogstaver står der 1940 Kyndbyværket. Tilsyneladende hed det dog de første 2 år Isefjordværket som var Danmarks første landsdelsværk, modsat de mange lokale elværker. Det blev udvidet ad flere omgange. Fra 1960 blev det dog degraderet til kun at være et mindre betydende værk overhalet af andre sjællandske værker. Det ældste anlæg stoppede i 1987 og blev nedrevet 1998. Kyndby Huse var bygget som 158 tjenesteboliger til de ansatte - det er dog ikke tilfældet længere. En  af Kyndbyværkets opgaver skulle være at dødstarte det sjællandske elnet, men det var det ikke særlig godt til i 1981 og 2003.  Man kan ikke komme ind på værket, men ved indgangen mod syd kan man gå op i terræn hvor Ørsted skilter med at de fremmer biodiversiteten. Fjordstien går mod nord, men jeg vovede ikke at tage cyklen med op ad trappen for at fortsætte ad den meget smalle og overgroede trampesti. Så det blev en tur tilbage samme vej jeg var kommet.


Svanholm. Køer græsser ved krydsen Solbakkevej.

Svanholm er i min bog et "must see". Man kommer der ad en ca. 1 km sidevej. Den tidligere herregård var et af Danmarks første storkollektiver (1978) og økologisk landbrug. Godsbygningerne er ikke for turister, det er derimod nogle staldbygninger m.m. hvor der er gårdbutik og en lille cafe hvor der serveres filterkaffe med mælk fra junge.

Ved Lyngerupvej kørte jeg en lille afstikker ind i Gerlevparken. For folk der interesseret sig for roser, er der her Valdemar Petersens samling af historiske roser, en træsamling af i Danmark naturligt forekommende træsorter. Stedet er privat ejet, men der er offentlig adgang. 


Sjællandske Midtbane. Kun nogle ganske få reminiscenser fra banen eksisterer i form af nogle rester af cementsøjler ved Egelundsvej

Hvis du har været i Frederikssund, har du sikkert ikke kunnet undgå at se den lange tange som næsten går tværs over Roskilde Fjord lidt sid for Kronprins Frederiks Bro. Tangen der er næsten 1 km lang, skulle have været en del af Sjællandske Midtbane fra Hillerød til Næstved. Det var i hvert fald planen i 1908. Banen nåede kun til Ringsted, og strækningen fra Hvalsø til Frederikssund eksisterede kun i 7½ år, 1928-1936. Kun en anelse bedre end strækningen Frederikssund til Hillerød som helt blev opgivet, og som jeg tidligere har beskrevet her på bloggen.


Et lille smalt farvand skiller Frederikssund-siden med Hornsherred. Tangen går ca. 1 km ud i Roskilde Fjord, er et flot naturområde med en trampesti. På den anden side kan man se resterne af jernbanebroen. På dæmningssiden er der ikke så mange rester af den bortset fra ved indkørslen.

Tangen er nu et ganske flot og særpræget naturområde bevokset med en alle langs trampestien og vilde blomster for resten. Indkørslen til tangen er meget nem at finde. Man fortsætter sådan set blot ad Egelundsvej indtil man mod fjordsiden kan se nogle rester af betonviadukten. Mellem disse aner man en smal sti, og voilá!


Kronprins Frederiks Bro set fra den nedlagte jernbanedæmning.

Fra tangen kan man også følge trafikken over (og igennem) Kronprins Frederiks Bro. Her er den oppe for nogle lystfartøjer. Afstikkeren ud på tangen er absolut et besøg værd! Det kan være vanskeligt - især på det sidste stykke - at cykle, men så kan man jo stå af og trække. Der er dejlig fredfyldt - ikke megen trafiklarm når derud. Og der er masser af lystfartøjer at se på som skal igennem det smalle farvand.

Ruten

Frederikssund Station. Færgelunden. Hyllestedvej. Over Dråby Strand. Orebjerg Alle. Dalby Huse. Toftegaardvej. Kyndbyvej (tur-retur). Kyndbyværket. Svanholm. Dalby. Lyngerup. Lyngerupvej. Bygaden. Sjællandske Midtbanedæmning. Frederikssund Station. I alt ca. 35 km.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar