onsdag den 13. marts 2024

Tureby-Haslev

En fin motionsrute ad gode, ikke særlig trafikerede asfaltveje, dog uden natur eller kulturelle seværdigheder. 

Allerede ved starten i Tureby er temaet for dagens mindre bebyggelser/landsbyer slået an: Stedet har ikke noget forretningsliv, og flere af de ældre ejendomme ser noget forsømt ud. Turebys gamle station som stammede tilbage fra 1870 hvor Sydbanen eller Lille Syd åbnede. Den blev nedrevet 2015 på grund af skimmelsvamp. Det var ikke her den nu nedlagte landsby Tureby engang lå, men omvendt: Tureby blev navngivet af Turebylille og Turebyholm. Engang var den omgivet af huse, bl.a. en  treetages hjørneejendom og en kro.

Noget er vedligeholdt, andet er i forfald. Et ikke usædvanligt syn på disse kanter. Omkring Tureby.

Udsigterne over det ret flade landskab er gennem hele ruten landbrugsarealer. Noget er bar jord med pløjfurer, andet brakmarker med 3-5 cm højt græs - og det er stort set det. Til gengæld er der meget stille. Vejret byder ikke på meget vind, og der er ingen larmende bilveje på store strækninger af ruten. 

Turebyholmvej. På et af de mere slyngede strækninger.

Vordingborgvej krydser ruten, og herefter går det mod herregården Turebyholm. Godset har i næsten 300 år tilhørt slægten Moltke. Hovedbygningen er fra ca. 1750. Og der er ingen adgang til godset som ikke rigtig kan beses fra vejen, og slet ikke på tæt hold. Det er ikke opkaldt efter nuværende Tureby, men efter en nedlagt landsby med samme navn. 

Et kik til Carolinesminde. Bygningen ser ubeboet og forladt ud. Men jeg var ikke henne og kikke ind ad vinduerne.

Der er til gengæld nogle andre bygninger langs vejen, fx Carolinesminde ligger tæt op ad Turebyholm Park. Bygningen er  fra 1886 med flere boliger til tidligere medarbejdere tilknyttet godset. Huset er opkaldt efter enkegrevinde Caroline Moltke.

Lidt tættere på Turebyholm findes dette lille charmerende hus. På gavlen står 1859.

Tureby Kirke er startet i 1100-tallet - og ligner til forveksling alle mulig andre landsbykirker. Bortset fra at der er to ret store sideskibe som blev opført til de husarer som lå på den nærliggende rytterkaserne. Der var ikke åbent i kirken da jeg passerede, og heller ikke noget toilet.

Udsigten fra Rødestræde.

Det har som bekendt regnet en del denne vinter, og især syd for kirken er landbrugsarealerne flere steder under vand. Regnen skyldes klimaændringer, bl.a. (og især) fra landbrugets udledning af CO2. Prutterne kommer bl.a. fra det svine- og oksefoder som gror på markerne, så det er lidt en ond cirkel der er i gang her.

Tryggevælde Å.

På vej mod syd ad Rødestræde krydser man Tryggevælde Å. Det er en typisk afrettet å, lagt i lige forløb og indkapslet af høje volde. Endnu længere sydpå stødte jeg på rutens eneste mere trafikerede vej som jeg skal vandre på, Karisevej. Den fører til den eneste større by på ruten er Dalby. Her er der butikker og mennesker. 

Dalby Kirke

Der er også en ret imposant landsbykirke som gennem tiderne har knopskudt i alle retninger. Ruten bestemmes nu helt af motorvejen, for der er ganske langt mellem de steder hvor man kan krydse motorvejen. Jeg valgte Piberhusvej. Den er ganske lidt trafikeret og også et af de udsigtsmæssigt mere interessante dele af turen. Her kunne jeg også have valgt at lave en lille omvej til Babberup og gårdbutikken der, men - jeg måtte spare benene til det sidste stykke til Haslev.

Bregnemade Skov.

Nu kom jeg tæt på Bregentved Gods, hvor jeg tidligere har været, se indslag fra 13. august 2022. Så jeg drejede i stedet af ad en gammel alle, Holte Alle på ca. 1½ km. Rutens eneste grusvej. Selve alleen er beplantet med vejtræer. Udsigten - nå ja landbrugsarealer så langt øjet rækker. Alleen blev oprindelig beplantet i 1751 med 551 lindetræer op over Holtebakken. Den forbandt med landevejen til København - herfra kom bl.a. kongen kørende. Det er en af de ældste alléer i landet.

Holte Alle.

Det er nu ikke den vej jeg går, men ad Freerslev Anneks som fører forbi Freerslev med kirke. Her er en del agerhøns. Engang var her så smukt at kunstmalere kom hertil for at male. Jeg tænker at det måske ikke lige er det første sted kunstmalere tager hen for at male i dag, heller ikke om sommeren. Jeg støder nu frem mod den sidste større vej, Køgevej krydses.

Ved Køgevej, Sanderhusvej.

Men den skal bare krydses for at fortsætte på en af de fredelige landeveje, Sanderhusvej. I krydset ligger Freerslev. Mine ben var dog for trætte nu til at aflægge hele landsbyen et kik. Og gik dermed glip af den gamle købmandsgård hvor der vist nok nu er indrettet et galleri.

Ved Sanderhusvej. En gård som nu rummer Shop Display.

Igen en fredelig landevej, mestendels med marker, og enkelte gårde, bl.a. en større gård som nu er sæde for en butik med butiksdekorationer. Om den stadig er åben, fremgår ikke. Deres Facebookside har ikke været opdateret siden 2019, og hjemmesiden er yderst fattig på information.

Haslev. Kaffen købte jeg her og tog med i toget der går hver halve time.

Resten af turen gik langs jernbanen mod Haslev Station gennem et skovområde. Om Haslev, se et tidligere indslag. Generelt er det blevet meget nemmere at komme til stationerne til Næstved fra København Syd station. På ½-1 time når man rigtig langt.

Ruten.

Tureby Station. Turebyvej. Turebyholmvej. Turebyholm Gods og Kirke. Rødestræde. Nybyvej. Tågerup(vej). Karisevej. Dalby. Piberhusvej. Holte Alle. Freerslev Annex og Kirke. Sanderhusvej. Sofiendalsvej. Haslev Station. I alt ca. 23 km. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar