søndag den 27. oktober 2019

Cityringen

Vandringsmanden måtte selvfølgelig også gøre det: Vandre Cityringen rundt, både over og under jorden.


For over seks år siden, i 2013 (22. august) da cityringen var gået i gang, gik jeg en tur på overfladen lang tid før tunnellerne var påbegyndt. Nu har jeg taget turen igen, hvor alle stationer er åbnet og næsten færdige. Selv om jeg denne gang har snydt lidt, for jeg har taget den i etaper. i 2013 beskrev jeg de forskellige kvarterer af København og Frederiksberg som Cityringen forener, så jeg har citeret fra hvad jeg dengang skrev, og opdelt ruten i Indre By, Østerbro, Frederiksberg og Vesterbro.

Indre By

2013: I den indre by er der tre byggepladser: Ved Gammel Strand over for Thorvaldsens Museum, Kongens Nytorv og Marmorkirken. Jeg husker Store Kongensgade i 1970'erne hvor det var en tætpakket udfaldsvej. Larmende og osende af benzin. Det var en gade som man bare hurtigt skulle igennem. Sådan er det ikke denne aften. Mange steder er der indrettet udendørs kafesteder. Og de bliver brugt. Jeg kommer også forbi Nyboder, fra 1600-tallet, og kommer til at tænke på forskellen mellem by og land. Endnu mere da jeg aner Østerport Station i det fjerne. For folk der kommer ind fra landet ligner det jo nærmest i størrelse en hovedbanegård.

2019: Jeg burde jo nok også have talt Rådhuspladsen med til Indre By. Det har jeg så rådet bod på nu!

Rådhuspladsen


Rådhuspladsen. Mon den nu snart endelig får fred for flere omlægninger? Der er stadig vejarbejde ved Vestergade. Men ellers har Rådhuspladsen fået et helt nyt udseende, med en lille lund bag fotografen. Forhadte bygninger som Busterminalen til 10 mio. kr. er der vel ingen der husker længere.

Rådhuspladsens sorte farve skal imitere nattelivet i København. Ikke for ingen ting, for Rådhuspladsen og Kongens Nytorv - de to stationer for enden af Strøget - skal være de mest uroplagede i weekenderne af fulde folk. Når først folk er nået videre udenfor byen, siger eksperter at der falder lidt mere ro over dem. Måske endda for meget ro.

Gammel Strand


Skovserkonen tilbage fra Sydhavnen Station. Stationen er blevet afspærret for turistbusser. Og området forekommer derfor ganske fredeligt langs havnen med udsigt til Christiansborg - der også var arbejdstitlen på stationen. Jeg synes det er fint den er kommet til at hedde Gammelstrand.

Der er blevet snakket meget om at stationerne adskiller sig fra hinanden. Det kan diskuteres hvor meget det er gennemført. Men ikke med Gammelstrand. Den er ganske enkel unik. Både hvad farverne angår, men også med dybden. Der er virkelig langt ned til stationen.

Kongens Nytorv


Kongens Nytorv er den anden af Strøget-stationerne. Og altså også en af de mere urolige i weekenderne. Med opstigen til Det Kongelige Teater, Charlottenborg, Magasin, Erichsens Palæ og andre ikoniske bygninger er den vel den mest celebre af stationerne.

Under jorden gør stationen sig dog ikke af ret meget. Her mødes i øvrigt Cityringen med den anden af metroens linjer. Omstigningen mellem linjerne er dog ikke klar og der er midlertidige foranstaltninger. Væggen er marmoreret?

Marmorkirken


Pompøs opstigning. En avis kaldte den vist den flotteste opstigning. For mig virker kvarteret (og det har det altid gjort) alt for pompøst, indeklemt og dystert. Og overrendt af turister. De alvorlige kirkens mænd der formanende skuer ned på de syndefulde forbipasserende afspejler vel datidens sidste spræl fra kirken hvor "heltene" er opstillet rundt om kirken. Den flotteste opstigen? Næh, jeg stemmer nu på Nørrebros Runddel på Assistenskirkegården.

Marmorkirken er den eneste station hvor tunnellerne ligger ovenpå hinanden, i stedet for ved siden af. Da skakten samtidig er meget smal, giver det et væld af rulletrappeskift undervejs. Og væggene? De er selvfølgelig marmor.

Østerbro

2013: På Østerbro er folk ved at omstille sig fra arbejde til hyggeliv på fortovet. De venter på bussen, cykler, kører på rulleski, slæber indkøbsposer, snakker mobil eller "hænger ud". Jeg har ikke været på Østerbro i lang tid, men det er forbløffende så mange pladser med kafeer der er kommet. På Østerbro ligger fem byggepladser: Ved Østerport Station, tunnelbyggepladsen i Sortedamssøen, Poul Henningsens Plads, Trianglen og Vibenshus Runddel.

2019: Tunnelbyggepladsen er nu for længst fjernet og Søerne ligner sig selv igen.

Østerport


Ikke bare metrostationen er kommet til, Østerport Station selv har fået en tiltrængt og vellykket renovering, samt en måske ikke helt så heldig ny tilbygning. Og der bygges stadig ved Østerport Station, så det er ikke lige til at forestille sig området omkring metronedgangen. Men her er den altså. Som "rød" station med adgang til s-tog lider den pt samme skæbne som København H. Gennemgangen mellem de to linjer er slet ikke færdig.

Også Østerport har adgang til s-togene. Omend tunnellen heller ikke her er klar. Den røde farve indikerer det. Og man skal vist køre meget med metro for at kunne skelne denne røde station fra de andre røde stationer.

Trianglen


Flot, flot plads er der blevet ved Trianglen. Hvor der før var en lidt kedelig plads, er der nu kommet liv, og de historiske bygninger som Posthuset og Elektricitetsværket i baggrunden kommer til deres ret: Trianglen Metrostation.

Trianglen underground. Hvad farven her skal pege på, er jeg ikke klar over.

Poul Henningsens Plads


Godt nok er dette ikke Poul Henningsen Plads, men den navnløse plads ved siden af Jagtvejens Bibliotek. Pouls plads ligger et stykke derfra.

Vibenhus Runddel


Vibenhus Runddel. I betragtning af at pladsen tidligere var et virvar af biler, forekommer den faktisk vellykket stille nu. Den har også fået Fælledklubhuset som nabo, og skal nok blive benyttet. Tilmed er det den eneste station med et toilet!

En af de mere anonyme stationer under jorden.

Nørrebro

2013: Da jeg når til Nørrebro er mørket ved at falde på. Her boede jeg 1984-1996. Og genkender Det Ydre Nørrebro minder tilbage fra dengang Nørrebro var et af Københavns største slumområder i 1980'erne. På metrostrækningen er der ikke mange kafepladser. Indslaget af personer med udenlandske aner er til gengæld markant. Arabisk musik trænger op fra enkelte kældre. Først omkring Nørrebroparken summer det af kafeliv, fodbold. Der er byggepladser mellem Nørrebro og Nordvest, Skjolds Plads ved Hamletsgade, Nørrebroparken, Nørrebros Runddel på Assistens Kirkegård og ved Nuuks Plads (Landsarkivet).

2019: Der er sket meget på Nørrebro siden 2013. Byggepladserne der var opstillet udover dem til metroen, er fx pillet ned. Selv om man sikkert godt kan genkende stemningen.

Skjolds Plads


Skjolds Plads ligger i det fjerne, midt i billedet. Dette er indgangen fra Tagensvej, men der er også en anden indgang fra pladsen.

Skjolds Plads. Endnu en af de mere anonyme grå-hvide stationer. 


Nørrebro


Den ikoniske højbanestation, Nørrebro Station som kulisse. Så kan det ikke blive mere jernbanehistorisk!

Rødt for s-tog.

Nørrebros Runddel


Smag og behag - dette er min favoritopstigning. Metrostationen har indtaget et hjørne af Assistenskirkegården, og de der begravede har fået en mindesten tæt på. Ligeledes er graverboligen flyttet noget tilbage. Den er stadig indhyllet i stilladser. Men når de fjernes, vil stationen for alvor komme til sin ret.

Som Enghave Plads skal farven vel indikere murstensfarverne på brokvarteret.

Nuuks Plads


Stationen ligger ved den vinduesløse bygning hvor Rigsarkivet engang holdt. til. I et tætbebygget beboelseskvarter. Nogen stor plads er det ikke.

Nuuks Plads, underground. Her burde man finde noget grønlandsk, så med mindre den gråhvide farve skulle henvise til den smeltende indlandsis, kan jeg ikke lige se nogen sammenhæng.

Frederiksberg

2013: På Frederiksberg bemærker jeg for første gang hvordan metroen vil gøre det muligt at komme udenom de trafikale myldretids-katastrofer som Jagtvej/Falkoner Alle. Nogen der kender line 18? Man kan tænke på Østerbrogade, Borups Alle ved samme lejlighed. På Frederiksberg bygges der ved Aksel Møllers Have, Frederiksberg Centeret og ved Frederiksberg Allé på grænsen til Vesterbro. Nu er det blevet ganske mørkt.

2019: Linje 18 har i øvrigt fået en ny rute siden da.

Aksel Møllers Have


Pladsen med den dramatiske historie og det prisbelønnede højhusbyggeri, mm. Her lå engang det classenske fideikommis boliger for fattige. Senere kom der noget arkitekturhistorisk højhusbyggeri til. Taget på stationen er særligt for de frederiksbergske stationer. Fra denne vinkel ligner det lidt en stor papirsflyver.

Murstensvæg? Det ligner i hvert fald højhusbyggeriet omkring pladsen.

Frederiksberg


Frederiksberg-stationerne har alle et metallisk tag. Der er flere nedgange at vælge imellem.

Frederiksberg Station, underground.

Frederiksberg Alle


Stationen ligger i modsætning til alle andre stationer i tilknytning til et større hus, som engang skal rumme bl.a. Madkulturhuset. Så vidt jeg kunne se er det ikke åbnet endnu.

Grøn som lindetræerne. Jeg undrede mig over at der ikke er elevator til det niveau hvor billetautomat og cykelparkering er. Men hvis man kigger godt efter, kan man se at der faktisk er to døre til elevatorerne på dette niveau. De fører bare ind til de aflåste områder med vindkanaler og teknik! Hvis nogle af de metroansatte skulle finde på at åbne disse to døre, ville de risikere at styrte direkte ned i elevatorskakten.

Vesterbro

2013: På Vesterbro slipper min energi op. Der er ellers et par byggepladser tilbage. Men den ved Enghave Plads er indhyllet i mørke. Måske har det været for hårdt at gå bygang, eller at jeg er gået lige fra arbejde. I hvert fald snupper jeg s-toget fra Enghave Station, og misser derfor de sidste 4 byggepladser.

2019: Og så fik jeg da for en ordens skyld også fat i København H og Rådhuspladsen. Nu er man så i gang med yderligere metrobyggeri, bl.a. i mit nabolag, i Valby og Sydhavnen. Så nu er det så på tide med en ny rute. Men det må vente til en anden god gang.

Enghave Plads


Hvis Nørrebros runddel er min favorit, så kommer Enghave Plads så afgjort ind som en sikker nummer to: Pladsen er blevet utrolig vellykket. Med masser af grønt, bænke, anlæg og gemmesteder. I enden ned mod Enghave Plads ligner den sig selv.

Gult og rødt som gulstensbyggeriet.

København H

Den mere ubemærkede adgang til København H

Rød indikerer at der også er s-togsstation. Gennemgangen er dog ikke klar endnu

Ruten
2013: Cityringen er 15,5 km. 17 underjordiske stationer, placeret i ned til 35 meter under jorden. Samt 4 midlertidige pladser. Men ruten på jorden er anderledes. Jeg gik ca. 12 km og nåede ikke samtlige byggepladser.  Tunnelbyggepladserne forekommer mig at være størst. Jeg opgav Otto Busses Vej, den eneste skaktbyggeplads ved Sønder Boulevard, Københavns Hovedbanegård og Rådhuspladsen.

2019: I år fik jeg så gået hele strækningen, men altså ikke på en dag. Det er ganske rigtig god træning at tage turen, for der er ikke rulletrapper det sidste stykke op, men almindelige trapper. Så turen stiller lidt krav til form og kondition. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar