fredag den 17. januar 2020

Hvalsø - Gevninge - Lejre

Vintervandring på landet, skoven og langs de vandrige åer, bl.a. gensyn med Gudernes Stræde og Skjoldungestien. (Vandring nr. 351)



Typisk landskab nordøst for Hvalsø. Der er ikke meget at se, høre eller lugte. Og det man kan lugte, vil man helst ikke kunne lugte.

På den lokale afdeling af Danmarks Naturfredningsforenings hjemmeside hedder det om naturen i Lejre: "Kommer man fra hovedstadsområdet gennem det flade og tæt bebyggede Hedeland, åbner der sig lidt vest for Roskilde et helt andet landskab. Det er Lejre Kommune... Det indgår i en grøn ring uden om hovedstadsregionen." Det er rigtigt at der åbner sig et andet landskab, og også delvist rigtigt som foreningen beskriver dette landskab: "præget af dybe dale med enge og åer i bunden, af dødislandskaber med stejle bakker og store skove, af spredt bebyggelse med land- og skovbrug".


Porten til Bæsted Skov: Tueholthus - eller også er det huset lige overfor.

Når det er sagt, så bør man retfærdigvis dog nok tilføje at store dele af Lejre kommune er præget af enorme marker, særlig tydelige her ved vintertid hvor markerne i bedste fald har et grønligt skær men ellers strækker sig uendeligt i brune farver. Det havde jeg ellers prøvet at tage højde for. Jeg har vandret en del i Lejre, og forsøger derfor at lægge ruten gennem de smalle, grønne korridorer udenom landbrugslandskabet. For det er især noget vandrere lægger mærke til, sikkert mere end fx cyklister eller bilister som kan spurte hen til de områder hvor de naturskønne områder findes. 


Bæsted Skov. En udmærket kuperet skov med fine skovveje. Man skal dog lige passe på med jagt i skovene. Pt har Ledreborg sat skilte op at stier kan været spærret og man må regne med at tage alternative stier.


Skovene

Dagens tur gik gennem et par skove som jeg ikke har gået så meget igennem: Bæsted Skov og Slorup Skov, og det er udmærkede små skove. I størrelse kan de ikke måle sig med Bistrup Skovene syd for Hvalsø, men mindre kan også gøre det. Der er et forbavsende fugleliv, det må være det milde klima der har fået hormonerne frem i fuglene. Mellem de to skove ligger Helligrenden. Engang et ørredvandløb med tilløb til Roskilde Fjord. Her forsøger man at retablere nogle gydebanker


Kik over Helligrenden. Der skulle være et vandløb dybest nede, men det er ikke sådan lige at komme til ude i det åbne landbrugslandskab. Det er forbeholdt køerne på denne strækning.

Foreningen skriver endvidere: "Men det er ikke bare en fantastisk natur. Overalt i Lejre findes kulturspor helt tilbage til dengang da området første gang blev beboet. Der er køkkenmøddinger, kæmpehøje, vikingehaller, herregårde, landsbyer og gamle veje. Kun få steder i Danmark findes en lignende koncentration af natur og kulturminder, og så ligger hele herligheden så tæt ved storbyen, at dens indbyggere kan nå det på en endagstur." Fint, jeg kan fuldt ud forstå at foreningen gerne vil lokke storbyens beboere til Lejre. Og Sagnlandet Lejre er da også et fantastisk sted at komme om sommeren når der er åbent.


Slorup Skov. Her ad Gudernes Stræde går man oppe i terræn med udsigt til en langsø. Om sommeren kan man formentlig ikke se den for bare blade. Men her om vinteren går det fint.

Der findes såmænd også andet end gamle ting, tag fx den gamle ringovn, Skullerup Teglværk. Den er overgroet med træer og krat, om sommeren har jeg præsteret at gå forbi den uden at opdage den, men den skal ses om vinteren hvor bladene ikke dækker den. Den er ikke ret stor, men et minde om gammel teglværksindustri. Og man skal nok skynde sig, for ovnen er i lodret forfald. Den er i øvrigt lukket inde på et private område, så man skal ikke regne med at kunne komme helt hen til den.


Gevninge.Længst mod nord findes den gamle landsbykerne stadig, selvfølgelig alt sammen moderniseret til ukendelighed. 


Gevninge


Gevninge er en pænt stor by med en lille modificeret bykerne af landsbyhuse og -gårde. Gevninge er stadig i besiddelse af et supermarked, et forsamlingshus OG et beboerhus, rytterskole og frisør. Men bageren har måttet lukke. I vinduet annonceres efter nye ejere. Men af butikkens tilstand ser det ud til at være et stykke tid siden. Det er endnu ikke lykkedes mig at finde et sted hvor jeg kan købe en kop kaffe (undtagen i Wittenberg-automaten hos bageren i Lejre). Det lykkedes heller ikke i Gevninge, så kaffetørstige vandrere må medbringe det i bagagen.


Gevninge Åstien. Et meget skønt område at gå igennem. Men efter en regnfuld vinter også et meget vanskelligt terræn. Jeg har ikke gummistøvler med, så mine støvler var udfordret. heldigvis havde jeg imprægneret dem godt med voks hjemmefra, og sokkerne var tørre, trods vandmængderne. Fotoet viser en mere passabel del af stien. Længere sydpå skulle det blive meget værre.


Langs åerne


Skjoldungestien - netværket af stier, som har taget navn efter sagnenen om den første danske kongeslægt, og deres hjemsted i Lejre. Fra Gevninge til Gammel Lejre følger den åsystemet, og det er efter en regnfuld vinter ikke ideelt. Allerede nordpå ved Gevninge begynder vanskelighederne. Stien er gennemgående svært passabel på store strækninger pga. oversvømmelser, resten er ret smattet. Syd for motorvejen går det helt galt: Her måtte selv den smalle trægangbro givet op, og var bukket under for vandmasserne. Jeg måtte opgive at følge Skjoldungestien, og ty til kildepladsens arbejdsvej som fører op til landevejen - gennem marker.


Typisk landskab ved Gammel Lejre. Vidtstrakte, livløse marker, kuperet med rigeligt gravhøje. Gammel Lejre er en lille landsby med huse på begge sider af en gennemgående bygade.

Alting ser bedre ud i solskin, og det er der god brug for på denne tur hvor man gerne skal kunne se langt for at øjnene kan hvile på noget. Især de 3 kilometer langs åerne til sidst træk søm ud. Så på den måde var det dårlig planlægning fra min side. De ca. 20 km kom derfor til at føles en anelse hårdere end antallet af kilometer egentlig berettiger til. Det havde i bagklogskabens klarsyn nok været bedre at tage turen den modsatte vej.

1 kommentar:

  1. Måske skulle Du næste gang bede en lokalkendt bavian som mig om at vandre eller cykle i det område. Meget af Sagnlandet er dybt overvureret og kunstigt. Andet er ganske udmærket.

    Jeg har boet 16 år i Roskilde vest og 20 år i Torkilstrup 6 km vest for Gevninge. Nu bor Jeg så i Hirtshals, men de fleste ældre vandre og cykelmuligheder er der jo stadig og man har da også stadigt flere cykelstier.

    Jeg kunne sagtens indstrege, hvor det er noget værd.

    Da Jeg boede i København brugte vi at tage cyklerne med i toget. Området her er jo dejligere og større, end Du beskriver.

    Kaffe laver Jeg selv på en "trangia" stormkøkken. Jeg husker kop og har en blanding af nescafe og ægte mælk med. Den laver så 2 store krus kaffe på mindre end 7 minutter på husholdningsprit i alt slags vejr.

    Jeg kommer selv meget de steder, Du gerne vil se i fx dette område. Jeg tager selv på frilejrpladser og har telt og sovepose. Som pensionist er Jeg priviligeret. Våde somre ike så mange ture - tørre måske 6-8 stykker, så Vi er da lidt i familie.

    Jeg ser åer ovenfra, når man ikke kan se dem nedefra. Jeg bruger nedlagte Jerbanestier og i Hvalsø området er der faktisk også stadig en række skolestier.

    Bemærkninger; 1) Jeg ville aldrig anbefale Bæsted skov. Sammed med den lige vest for ligger Bjergskoven, hvor man også kan følge den Midtsjællandske Jerbane. Lige nor for den oppe ligger egenes højeste punkt "Egestallebjeg", 2) Vikingerne sejlede faktisk in gennem Geveninge til Lejre, så den indre fjord er pr natur en tilgroet lavvandet sump. Man kan gå tur der noget af året. Man kan have køer der op ad foråret. Men en anbefalet sti der er helt hen i vejret. Den sidste del af helligrende fra under motorvejen er meget smuk at følge a stierne helt op til Abbetved. Her er den en rigtig lille å og ikke Helligrendens grøft med den såkaldte "Kirkeskov". Når området lige der er fladt ved Skullerupholm er det fordi, det er en issø flad og med både ren sand/Sandet, der dyrker tidlige sandjordskartofler og ler(et teglværk). 3) Man har før søgtat markedføre et område noget større end Sagnlandet som "Det midtsjællandske Godslanskab". Så det passer med de mange store marker. Men det tæller så sandelig også, der udenfor de bakkede områder er noget af landets fineste jord til dyrkning. Det er lidt stenet, men høj bonitet.

    Men Jeg giver din beretning ret. Der er ikke gode kort for det område til vandring og cykling. Måske skulle Du gøre som Jeg gjorde, da Jeg flyttede til Hirtshals.

    Man kan printe gode kort udfra 2001 i det ny SDFE viever i øjenstørrelse. Dernæst kan man tage en extra madpakke og vanddunk med. Man besøger mindst 1 kirke, for de har godt koldt vand.

    Jeg kører meget scooterlangt og har en rigtigt god Kymco.Jeg har ekstra benzin og alt incl. Dankort til en Taxa. Min android viser Taxa, hvor Jeg er, selvom Jge ikke ved det selv.

    Men tak for din artikel. Pænt skrevet. Pæne billeder. Jeg har planlagt 3 lange ture, men må hygge mig med at læse her på interettet. Det regner og blæser. Regnen er kold

    Jens Holm, Lilholtshade 15, 9850

    SvarSlet