lørdag den 29. september 2012

Motorring 3

Et af de helt dominerende fænomener langs Vestvolden er Motorring 3. Mere end 75.000 biler drøner forbi her hvert døgn. Og der er blevet mere af den! For få år siden blev den udvidet med spor i begge retninger, fra 4 til 6 spor. Mere er i vente, skal man tro denne video om Frederikssundsmotorvejen. Og det har ikke bare sat sig spor i landskabet omkring vejen, men også i støjniveauet.

De fleste broer er blevet udvidet efter motorvejsudvidelsen. Her en bro ved Kagsmosen ved Sonatevej. Og det er endda ikke særlig meget. Andre steder er det gået endnu voldsommere ud over folks haver.

Overalt hvor man færdes langs Kagsåen og Vestvolden vil motorveje og omfartsveje være en del af lydbilledet. Mange steder endda en overvældende del af lydbilledet. Du vil således opleve at stå i et naturskønt område med den bragende lydkulisse fra en motorvej. Det svarer lidt til derhjemme at se en romantisk kærlighedsfilm med lyden skruet ned, og du så i stedet har noget Heavy Metal musik kørende på musikafspilleren.

En villahave tæt på Kagsmosen har pludselig fået motorvejen uhyggeligt tæt på. i baggrunden har vejvæsnet plantet nogle rådhusvin til at dække over muren. Det ser selvfølgelig pænere ud. Sminke.

Det har vejvæsnet vist også været opmærksom på. I hvert fald har de i vores område sat nogle skærme op som vist nok skal dæmpe lyden. Det gør de måske også. Men larmen er altså stadig infernalsk få meter bag ved skærmen. Efter motorvejsudvidelsen er der sikkert mange beboere som har fået støjen tættere på. Den ovennævnte video om Frederikssundsmotorvejen fortæller at der vil blive plantet flere træer og lavet støjvolde. Det kan dog, som det fremgår af billederne her, være svært at se hvor der kunne laves volde, når motorvejen nærmest kører forbi folks vinduer  og altaner.

"Dejlig villa med beliggenhed umiddelbart ud til Harrestrup Å. Gratis plankeværk til en side af grunden. Ingen vedligeholdelse kræves." Sådan kunne der vel stå i en boligannonce for dette hus. Og det ville tilmed være sandt. Byggeriet på den anden side af motorvejen var heldigere. De havde bygget skure i forvejen, man kan lige ane dem stikke op over Lydmuren.

Jeg kender de bilister som beklager sig over lydmuren. De kan nu ikke længere orientere sig i landskabet. Og det er sandt nok. Kørsel på Motorring 3 er blevet et spørgsmål om at glo på lydmure, kæmpeskilte over vejene.

Beboerne i dette nydelige etagebyggeri har fået motorvejen virkelig tæt på altanerne. Mon muren gør særlig megen gavn for dem på 1. sal og opefter?

Det bliver ikke til mere end en times vandring denne lørdag morgen hvor der allerede er godt drøn på trafikken. Jeg under mig over hvad alle de mennesker dog skal så tidligt en lørdag morgen. Jeg passerer lige hullet som de er ved at grave ved Kagsmosen. Sammenlign billedet fra mit indslag fra 16. september. Og der er sket en masse. Tilsyneladende er de nået dybt nok, for de er ved at støbe i bunden af hullet.
 
Bunden er nået, og der er ved at blive støbt cement i den.

Regnen tager til og minder mig om at jeg nok bliver nødt til at købe noget udstyr i spejdersport for det gavekort som jeg fik af kolleger fra Solvang Bibliotek. Forinden tager jeg dog lige et smut hen på kilden ved vores hus for at se indgangshullet til Kagsåen under Helsingørmotorvejen. Det er der selvfølgelig endnu. Men måske er det også blevet omdannet efter motorvejsudvidelsen?

Uha, uha. Gik jeg virkelig engang igennem denne tunnel ud til den modsatte side? Jo, det er ikke nogen drøm. Ungdommeligt vovemod, ville jeg nok betegne det som i dag.

Jeg husker det ikke så lavt. Det ser jo nærmest uhyggeligt ud, og i dag ville jeg ikke vove at vade igennem til den anden side. Jeg bryder mit løfte om ikke at gå på græs. Og bliver 'belønnet' med adskillige opfyldninger af sålerillerne. Heldigvis har jeg en spand til rensning.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar