mandag den 13. maj 2013

Manhattan (2): Fremtiden cykler og grøntsager på taget?

Det er en kendt sag at biler er et must overalt i USA, også i New York. Men bilismen ser ud til at have nået en øvre grænse. Der er så mange biler at det på visse tidspunkter af dagen ikke længere giver nogen mening at køre bil. Så New Yorks bystyre er begyndt at ændre politik. Ad flere omgange har forskellige borgmestre forsøgt at gøre noget for cyklismen. Med ringe held. Det tager lang tid at bearbejde indgroet mentalitet. Men trafikken har faktisk siden 2005 (da vi sidst var her) fået et mere "menneskeligt" ansigt i form af cykler og fodgængervenlige områder.

Uforvarende løb vi 5. maj ind i Five Boro Bike Tour på vej til 5th Avenue og Central Park. Vi måtte opgive at komme over 6th Avenue. En endeløs række af cyklister har siden 1978 kørt gennem alle 5 distrikter i New York (Manhattan, Brooklyn, Queens, Staten Island og The Bronx). Deltagerantallet er nu oppe på 30.000 og er vist oppe på nogen og 60 kilometer.

København model for New York

Der er kommet rigtig mange cykelstier. Og det ikke bare minder om København, det er noget ikke kun denne video påstår er kopieret fra København. Helt tage æren kan København dog ikke. Så tidligt som 1980 havde den daværende borgmester været på besøg i Beijing og konstruerede en cykelsti som varede i fire måneder før den blev nedlagt. Og diskussionen er langt fra slut. Men i 2009 besluttede New Yorks transport"borgmester", Janette Sadik-Khan, at lukke dele af legendariske Broadway for at anlægge pladser og cykelstier. Hendes vision er at Broadway engang vil være omdannet til parker! Hun erkender at inspirationen især kommer fra København. Og vores egen opfattelse af at cyklister kører som en brækket arm, deles absolut ikke "over the pond". Googl og læs hvad newyorkerne skriver. De er begejstrede.

En typisk cykelsti på en aveny: i venstre side af kørselsretningen. Jeg tror nok det er fordi taxierne ikke vil have cykler på tværs når de åbner døren for kunder. Cykelhjelm er lovpligtig. Her er stien meget beskyttet. Andre løber stien klods op ad kørebanen. Og fodgængere, cyklister og biler færdes mellem hinanden i et halsbrækkende race.

Ud over cykelstierne i Central Park og det årlige Five Boro Bike Tour (i år søndag den 5. maj) har New York fået rigtig mange cykelstier. Dels i de mere sikre parkområdet som Central Park og River Side Park, dels i temmelig risikable, malede områder på kørebanen på de store avenyer og gader. Cykelkulturen er noget anderledes end i Danmark. Hvis nogen finder at danske cyklister kører som gale, er det det rene vand i forhold til hvad der sker i New York. I den officielle folder er det også et helt andet koncept for cykling end vi kender til i Danmark. Fx bliver det anbefalet at ringe med klokken for at gøre bilister og fodgængere opmærksomme på ens tilstedeværelse.

Cyklister må godt færdes på veje hvor der ikke er cykelstier. Her har to cyklister begivet sig i et halsbrækkende ridt ned ad Broadway midt i trafikken. De kører langt stærkere end bilisterne, der konstant sidder fast i trafikpropper. Og det går ud og ind - her endda uden cykelhjelm - mellem de næsten helt stillestående biler.

Det er mit indtryk at New Yorks bilister i betragtning af antallet af biler kører ret godt og disciplinerede. Bedre end mange af cyklisterne, og i hvert fald mere lovlydige end fodgængere, der maser sig over for rødt når de kan slippe af sted med det. Men da bilerne ofte kører langsommere end cyklerne samtidig med at de spærrer for dem, zigzagger mange rundt i trafikken.

Et typisk kik ned ad Broadway mod Times Square fra Central Park. På dette stykke har bilisterne trange kår. Det malede område nærmest fortovet er fodgængerområde. Dernæst løber cykel stien ud til midterrabatten, og "kun" to vejbaner er reserveret bilister. Ensrettet. Broadway er langsomt ved at forvandle sig fra et bilisthelvede til et park-, fodgænger- og cyklistområde.

Hunde

En anden disciplineret gruppe er hundeejerne. I betragtning af antallet af hunde, gled vi aldrig i en hundelort på gaden. Der var lidt fare i græsset i visse parker. Men hundeejere er flinke til at fjerne hundelorte og i parkerne er der rigeligt med hundetoiletter. Der vanker også bøder på 100 $ for at efterlade en hømhøm. Selv på de mikroskopiske "pladser" på Broadway som Greeley Square og Union Square. Nogle hundeejere behandler deres hunde som var det mennesker og transporterer dem i barnevogne, bærer dem på armen eller har hunde-"barnepiger" som passer dem mens ejeren er på arbejde.

Midt i finansdistriktet ved World Trade Center har en hundejer fundet en stille læseplads på en bænk. Og hunden sidder naturligvis ved siden af. Ikke på jorden. Man har vel stil! Og hunden er vel menneskets bedste ven!

Landbrug i byen

Der er ikke mange på Manhattan eller Brooklyn der har haver. Men der er flade tage. Nedlagte industriområder. Små frimærker hist og pist hvor folk mest på eget initiativ har anlagt gartnerier, haver eller endog parker. Nogle af disse økologiske grønsager sælges sammen med "rigtige" farmeres varer hver mandag, onsdag, fredag og lørdag på Union Square Greenmarket.

Butikken ved siden af svampeboden, den med det blå skilt (Andrew's Honey from New York) sælger bla. honning fra bistader der står i haver på tage i Manhattan, Brooklyn & Queens. I hvert fald i følge skiltet. Helt billigt er det ikke. Jeg kender Læger uden grænser og andre, men Bier uden grænser? Jo, den er god nok. I følge butikkens hjemmeside har Andrew været mange steder rundt i verden med Bees Without Border! Men linket til den virker ikke, så ... måske var der alligevel grænser?

Her kan farmere fra land og by udstille deres varer. Børn lære hvordan grøntsager ser ud. I et telt fremvises grøntsager for en gruppe børn som skal svare på hvad det er for nogen, og bagefter skal de gå rundt på markedet for at finde dem. Der sælges også honning.

 I den blå Education Station undervises børn (man kan lige ane dem sidde inde i boden) i hvad grøntsagerne hedder. Bagefter får de til opgave at finde dem i boderne på markedet. Markedet er rimeligt overskueligt, men velbesøgt. Og der sælges alt i frugt og grønt (økologisk) med afledte produkter: Juice, sæbe, honning, sirup osv.

High Line Park

Som med så meget andet går USA ofte helt over gevind: Samme år som Janette Sadik-Khan lukkede Broadway, indviedes den ca. 1,2 km lange High Line Park. Den  er anlagt på et gammelt fragtjernbaneareal hævet ca. 10 meter over gadeniveau. Den fungerede som sådan 1930-1980. Ideen om en park opstod omkring 1990 og førte til indvielsen i 2008. Der arbejdes nu på at udvide parken med baneterrænnet i dens nordlige ende.

 På denne strækning har man bevaret de gamle spor. Parken er meget afvekslende. Masser af siddepladser, tribuner, bede, træer (som her på billedet) og i bygningen bagest kan man købe mad og forfriskninger. Udover at parken er pudsig, har man også en del udsigter. Dels med havnen, dels mod fx Empire State Building.

Riverside Park

Mens stort set alle har hørt om Central Park, lever Riverside Park en langt mere anonym tilværelse. Helt ufortjent. Parken er delvist designet af samme landskabsarkitekt, Olmsted. Parken strækker sig endnu længere end Central Parks ca. 4 km, nemlig 6 km, langs Hudsonfloden, og anlagt i årtierne omkring århundredskiftet 1900. Den nordlige del rummer bl.a. et område for fugle og et område for 50 oprindelige nordamerikanske træer og planter mellem 105. og 108 gade. Billederne i dette indslag drejer sig dog mere om den nyanlagte cykelsti mellem sydspidsen af Manhattan og Riverside Park.

Længere mod nord kan man ane det egentlige parkområde og yderst til venstre George Washingtonbroen til New Jersey. Dette er et afsvekslende, afslappet og fredfyldt sted. Her er der dog mere støj. Og cykelstien er smeltet helt sammen med gangstien, hårdt presset af bilisterne.

Donald Trump ejede grundene sydfor og indvilligede i at forlænge parken yderligere 13 gader i 1990'erne. Billedet af transportfærgen fra det tidligere indslag stammer herfra. Den går nu i et med Battery Park som samtidig blev forlænget nordpå. Det betyder at parken i dag strækker sig helt fra sydspidsen af Manhattan og næsten helt op til George Washington-broen. Med cykel- og fodgængerstier.

 Et stykke af vejen fører cykelstien under Highway'en. Samme område som billedet af jernbanefærgen fra sidste indslag.

Så jo. Ord som organic, green, recycling popper op her og der i gigantbyen. Den 24. april i år annoncerede borgmester Bloomberg endnu et tiltag i Solid Waste Management Plan, nemlig genanvendelse af 50.000 tons plastik årligt. Noget er ændret: Supersize me, Frank Sinatras "New York New York" er begyndt at krakelere. Måske gik der lidt for meget Sinatra i den? Måske kunne byen alligevel trænge til en slummer i stedet for "never sleeps". Lidt for meget "King of the Hill", "Top of the list". Og måske kunne alle ikke "make it there". Måske var disse "Little town blues" ikke så tossede endda. Det næste afsnit vil forsøge at se hvordan det går/gik Sinatras New York.

(Første afsnit af denne New York Odysse fra perioden 4.-11. maj blev bragt i går. Jeg planlægger et par stykker til. Vi gik rigtig meget hver dag. Hvad der svarer til en god vandringstur. Indlæggene er imidlertid arrangeret i temaer som går på tværs af dagene).