torsdag den 8. november 2012

"Der findes ikke dårligt vejr ....

.... kun dårlig påklædning". Og mit udstyr viser sig at være i orden: Vandrehat holder briller og nakke tør, vandreponcho, vandreregnbukser og vandrestøvler. Alt sammen nok til at holde regnen ude. Og det er også nødvendigt.

Horisonten er mørk over Mileparken i Herlev. Regnen fosser ned. Men alligevel er sikkerheden øget for trafikanterne. To fartbøller er blevet vinket til siden af motorcykelpolitiets fartpatrulje. En 3x34 og en personbil. Deres medtrafikanters liv og helbred er for et øjeblik blevet mere sikker, så længe fartovertræderne står og venter på at politibetjentene får udskrevet regninger og checket numre. Jeg er dog så taktfuld at jeg ikke foreviger øjeblikket her.

Regntunge skyer har formørket horisonten denne årle morgen, og det står ned om end ikke i tove, så da temmelig kraftigt. Jeg går gennem Godthåb Haveforening, eller parcelforening - hvad forskellen så end er - i Skovlunde for at komme ud til Skovlunde Naturpark. Der findes en lokalplan for området, og det ser ud til at man er i fuld gang med at realisere den. Maskiner arbejder pt i området. Nogle af stierne ser lidt halvfærdige ud.

Indgangen til hønsehusområdet i Skovlunde Naturpark. Man er ikke i tvivl om hvad det er. Hanerne skal nok minde en om det.

Jeg har tidligere omtalt denne uden at vide hvad det er. Nu vil jeg gerne se de kyklikyende haner på nært hold. Regnen ser heller ikke ud til at genere havefolket. Og jeg møder adskillige af naturparkens brugere.Og faste "beboere", hønsene.

En hane vogter over sin flok af høns. Den synes åbenbart ikke at jeg er den store trussel. Og det gør hønsene vist heller ikke. De kikker enten nysgerrigt, eller slet ikke.

Naturparken er i det hele taget et meget afslappet område. Jeg ved ikke om det er kunstigt kuperet, men det gør det jo ikke mindre pænt at se på. Der er en del hytter, så spejdere mv. holder vel til. Jeg har før været ved Smedebæk Bro, og igen lokker Harrestrup Å til at gå endnu længere. Men jeg ved ikke rigtig om jeg er klart til den tur endnu. Så jeg nøjes med at tage et billede med hjem som lokkemiddel til en lidt længere tur.

Det er fristende at fortsætte vandreturen fra Smedebæk Bro og mod åens udløb. Til venstre anes Sommerbyen Ejby. Men det er en lang tur, og ... det må vente.

Ellers er det nu man for alvor kan se at Harrestrup Å også er en å. Tidligere i efteråret var vandstanden mindre, og det kunne være fristende at tro at åen bare var en grøft. Men det er nu Harrestrup Å faktisk viser sig fra sin bedre side.

Sådan bør en å efter min opfattelse da mindst se ud. Vandet strømmer her mod Damhussøen. Man kan ikke bare springe over åen efter vand - det er den for bred til. Og den er sikkert også for dyb til at vade over med gummistøvler.

Vandstanden er højere efter de mange regnvejr, planterne er visne og gartnerne har fjernet bevoksningen langs kanten så man nu reelt også kan se selve åen. Regnvejr er ingen hindring for dem. De må vel have styr på ikke at vælte i åen med deres bæltekøretøj.

Det er mere end en almindelig bladrive de her er i gang med. Umiddelbart neden for Vestforbrænding.

Vel hjemme igen passerer jeg hullet i Kagsmosen for at se hvor langt de er kommet. Jeg har tidligere vist billeder fra det den 16. september, den 29. september, og den 20. oktober. Nu ser der ud som vist nedenfor. Regnvejret holder bestemt ikke arbejdere hjemme.

Der er bygget en betonvæg, der lige kan skimtes bagest til højre. Det er spændende at se hvad det hele skal blive til.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar