søndag den 8. marts 2015

Frederikssund-Skævinge-Hillerød

Søndag. DMI holdt hvad de lovede: 2-cifrede varmegrader. Det var lige ud ad landevejen ...


Denne tur foregår på gode vandreveje, asfalt eller hårdt stampet grus. Og med meget lidt trafik. Mest gennem landbrugsområder med de udsigter de nu engang byder på. Mange spredte gårde, adskillige hyggelige landsbyer, en enkelte større by midtvejs og start og slut i to større byer.

Græse

Man skal ikke langt uden for Frederikssund, ved hospitalet, før man når gode vandreområder. Det første sted man bør slå en ganske lille omvej til er Græse Mølle. Her kan man bl.a. opleve bruset fra Græse Å. Som formentlig også engang har kunnet drive en vandmølle.

Græse Å ved Græse Mølle. Det bruser så det kan høres langt væk.

Lidt nord for Græse Mølle er der en bakke. Jeg må indrømme at dagens distance taget i betragtning undlod jeg at bestige den. Så måske gik jeg glip af en udsigt der. Længere mod øst er Danshøj. Til gengæld passerer man nede i terræn en udtørret kilde. Et skilt fraråder at drikke vandet. Det er nok unødvendigt. Den ser helt udtørret ud, og skålen er fyldt med forrådnende blade.

Græse Bygade fra syd. Med Toftegård i forgrunden. På nogle gårde var det møgspredningstid, så der var lidt staldlugt hist og pist. Intet generende.

Bygaden går gennem Græse landsby med den store præstegård der vidner om præsternes privilegerede tilværelse fra for kun et par århundreder siden. Det må have været en god forretning med tiende. Eller måske bøderne (mulkt) fra de bønder som ikke dukkede op til gudstjenesten.

Sigerslevøster

Sigerslevøstervej-Geerslettevej er dansk landskab når det er mest intensivt landbrug. Det er dansk. Det udstråler effektivitet. Det er adgang forbudt. Og lærken synger denne søndag over det hele. Halvvejs mellem Sigerlevøster og Græse siger Frederikssunds Kommune på gensyn og man går over i Hillerød Kommune.

Glade, forventningsfulde køer løber mig i møde. De aner intet om min skræk for køer. Eller om det elektriske hegn som heldigvis holder dem på 20 meters afstand. Jeg var dårlig nok klar over at køer kan løbe, og elegant ser det sandt at sige heller ikke ud. Mon de tror jeg kan lukke dem ind i varmen igen? Få sekunder efter glor de spørgende eller bedende efter mig. Men jeg forstår nu engang ikke køer. Hvad er det de vil? Syd for Sigerslevøster.

Sigerslevøster ser lidt anonym ud, men den har en privatskole som ser pænt stor ud. Den ældste af bygningerne står der 1912 på. Skolens hjemmeside fortæller at den blev oprettet af en gruppe forældre i 1983, lægger vægt på det boglige såvel som det kreative og ikke bekender sig til nogen religiøs eller politisk retning.

Strø Bjerge

Strø Bjerge burde vel nærmere kaldes en lang bakke. Eller mere præcist en ås. Og en opdyrket en af slagsen, i hvert fald på passagen fra Smedevej. At det højeste punkt er 33 meter siger lidt om det kærligt-humoristiske betegnelse "bjerge". Det skal absolut ikke afskrække nogen vandrere, der er ikke meget bjergbestigning ved at vandre over åsen.

Udsigt fra Smedevej, nogenlunde på Strø Bjerges højeste punkt, 33 meter. Udsigt mod sydvest

Udsigten er der heller ikke noget i vejen med. Mod syd kan man se de mindre landsbyer og de spredte gårde i området. Der er også enkelte klatter med skov og krat.

Udsigt mod nord, mod Strø fra Strø Bjerge. Strø ligger længst væk til højre.

Jeg har før besøgt Strø Bjerge længere østpå i forbindelse med Slangerup Vandværk og dets kildepladser. Dengang passerede jeg åsen via vejen Skåret der skærer sig dramatisk gennem åsen. Ad Smedevej kommer man over åsen, og jorden er opdyrket på begge sider.

Udover køer, heste og vandrere er der en del cyklister ude. Vejret er også perfekt. Her en flok på vej ind i Strø. De er langt hjemmefra. De er fra Frederiksberg Bane- og Landevejsklub.

Skævinge er turens midtvejs, og et godt sted. Hvis man synes at 25 km er lige lovlig meget, er det en god ide at klippe turen over i Skævinge. Der er både jernbane og busser til alle sider. Der er også en åben Netto og endda et selvbetjent bibliotek. På vestsiden af Strøvej en del store villaer fra 1920'erne og 1930'erne, lige syd for stationen.

(Ny) Harløse

Mellem Skævinge og Harløse og Ny Harløse er der en nyanlagt dobbeltsporet cykelsti som er perfekt at vandre på. Harløsevej og Ny Harløsevej går gennem to mindre landsbyer med samme navne. På landevejen har man mod nord udsigt til Tjæreby og en flot kuperet landskab.

Et typisk parti ved Ny Harløsevej. Der er stråtækte gårde og huse langs hele ruten.

Harløse putter sig lidt bag hække og krat. Det er svært at få øje på husene inde bag. Jeg forsøger at finde stationsbygningen fra den omlagte strækning af Hillerød-Frederiksværkbane. Men forgæves. (Tilføjelse 9. marts: En venlig læser har givet denne adresse med billeder af stationen. Tusind tak for henvisningen). Ny Harløse er mere åben, og har et imponerende antal fællesaktiviteter, selv om byen kun har 200 indbyggere. Det ser dog ud til at også den engang har set mere liv. Et hus i centrum har afmærkninger i muren fra noget der ligner butiksvinduer. Det kunne såmænd godt ligne en gammel station. (OBS, tilføjet 9. marts. Det er ikke en gammel station. Det var en gammel butik, se tilføjelsen herunder)

Den gamle Brugs i Ny Harløse. Nu privat bolig. Afmærkningerne af vinduerne ses fx i gavlen længst væk i muren ud til vejen.

(Tilføjelse 9. marts. Samme kilde kunne oplyse at det havde været en brugs. Med de oplysninger in mente gik jeg i gang med at finde oplysninger. Lokalnyt kunne oplyse følgende,, med tilhørende fotoer:
Harløse Brugsforening i Ny Harløse blev flyttet til det da Hillerød-Frederiksværkbanen var bygget i 1897. Jernbanen var dengang eneste alternativ til hestevognstransport, så Harløse Station tiltrak det beskedne erhvervsliv som blev til bebyggelsen Ny Harløse, herunder Brugsen. I nutiden har bygningen rummet en antikforretning
Pga de nye oplysninger har jeg tilføjet et foto af den forhenværende Brugs.

Ny Harløse. Der er gang i rørlæggeriet gennem begge Harløser. Lidt til højre for midten andelsvandværket som Vandringsløse tidligere har skrevet om i forbindelse med vandforsyningen til København. Den dobbeltsporede cykelsti er udmærket vandrerterræn.

Ca. 1 km øst for Ny Harløse ved skolen ved Nordhøjvej går en ridesti ned til Freerslev Hegn, og den kan anbefales, da man så umiddelbart inde i hegnet rammer ind i den særprægede Banestien.

Banestien og Hillerød

Banestien opfører sig som et gammel jernbanespor. Graver sig igennem bakker og forløber over dæmninger gennem lavninger. Og er snorlige. Det er her Hillerød-Frederiksværkbanen forløb fra 1897 til 1950 bl.a. gennem Freerslev Hegn. Trinbrættet blev ikke meget benyttet, men i slutningen af marts 1945 var der en tilsyneladende stor sabotageaktion på et tysk tog. Banen blev senere omlagt så den blev en anelse længere, men til gengæld hurtigere. Og der har den ligget lige siden.

Man ved vejs ende er nær når man fra Banestien kan se Frederiksborg Slot. Men der er stadig et par kilometer gennem byen til stationen.

En sådan søndag hvor vejret er godt, lærken synger og trafikken er minimal er der masser af store og små oplevelser på denne tur.

Flere fotoer på mine Flickr album for Frederikssund og Hillerød.


Ruten

Frederikssunds Station. Græse Mølle. Græse. Sigerslevøster(vej). Smedevej. Skævinge. (Ny) Harløsevej, Banestien. Hillerød Station. I alt ca. 25 km. Lige ud ad landevejen.