tirsdag den 26. marts 2013

Nattevandring ved (næsten) fuldmåne

Det skyldes ikke angst for varulve i morgen nat, hvor det er fuldmåne, at Vandringsmanden stævner ud. Hver fjerde uge er det fuldmåne, men det er ikke nødvendigvis skyfrit som i nat. Samtidig er der sne hvor måneskinnet kan reflektere, så det er med at udnytte chancen. Sneen sætter også sine begrænsninger. Klog af skade skal jeg ikke nyde noget af at gå ad glatte stier her i mørket, hvor man kan risikere at ligge længe før der kommer nogen forbi.

Udsigt fra broen ved Vestvoldens udløb i Utterslev Mose. Og nej, det er ikke solen, men fuldmånen, der spejler sig på isen.

Desværre får jeg ikke indstillet selvudløseren, så jeg må forlade mig på at trykket ikke ryster kameraet alt for meget på den lille fod, der skal fungere som stativ. Målet er ikke noget særligt andet end at det skal være lidt væk fra byens lys. Det er svært. Men i Utterslev Mose og Husumenceinten - den nordlige del af Vestvolden - er der da nogle chancer. Sådan omkring Kagså Batteri.

 Lidt nord for Kagså Batteri ser øjnene næsten ingenting, men det gør så til gengæld kameralinsen. Farverne er lidt dystre. Men himlen ser nærmest helt blå ud.

Som natteræd barn læste jeg engang et eller andet med et ditto barn hvis far forklarede at tingene så nøjagtig ud på samme måde når det var mørkt som når lyset var tændt. Det forsøgte jeg dengang uden held at overbevise mig selv om var rigtigt. Og at kameraet afslører en anden virkelighed end den som jeg kan se med det blotte øje, viser disse fotoer. Jeg husker motiverne som holdt i meget blå og sorte farver. Men kameraet kan altså noget andet. Nogle af fotoerne ser jo nærmest ud som om de er taget i solskin. Hvad de altså ikke er. De er taget omkring kl. 9 om aftenen, og det er absolut mørkt.

Lysene fra lyskrydset ved Frederikssundsvej anes for enden af stien. Kagså Batteri til højre. Til venstre Egevang.

Der er egentlig ikke så meget at sige om stederne. Det er jo velkendte vandringsmål som før er blevet billedligt vist på bloggen. Nu så altså set ved fuldmånetid. Og gennem et kameras linse. Smukke ser de ud, synes jeg.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar