søndag den 20. januar 2013

Sol over Vold og Mose

Vejret må være dagens største attraktion, tænkte Vandringsmanden til formiddag, hvor sneen knasede under støvlerne, og der skulle gås rask til for at holde varmen. Men der var andre lyde end knasen. Faktisk var der en kvidren, pippen, skratten og syngen som på en sommerdag. Bortset fra at årstiden gør at man rent faktisk også kunne se hvor lydene kom fra.

Der er masser af rødhalse eller -kælke langs den kunstige dam. Måske er de tiltrukket af det varmere vand? Så endelig kan jeg dokumentere at jeg har set en rødhals!

Jeg har ikke nogen særlig god zoom på mit kamera, så læserne må bære over med den ringe kvalitet på billederne i dag. Jeg kunne ikke komme tæt nok på, så de er udklip der så er forstørret op til en helt urimelig størrelse. Derfor er de slørede og uskarpe.

I starten tror jeg at det bare er en skade. Men da jeg kigger nærmere, kan jeg godt se at der er noget galt: Fuglen er rød! Den er ellers på størrelse med en skade. Jeg vil lade det være op til fuglekendere at artsbestemme den. Flot er den i hvert fald. Hvad enten man ved hvad der er for en eller ej. Jeg har lidt på fornemmelsen af det må være en skovskade.

Vand er et af fuglenes store problemer i vinterperioden. Derfor klumper de sig sammen på de områder hvor der stadig er isfrit. Tæt ved en bro og et afløbsrør er vandet stadig for varmt til at frosten har fået fat for alvor.

En af mine kolleger mente at der ikke var nogen sjagger i år. Det kan da vist dementeres her. Er det ikke ham eller hende her?

 Argh, det er en skam at det er blevet så uskarpt! Men jeg synes alligevel motivet går forud for kvaliteten af billedet. Og så var der endda hele to af dem. De hoppede rundt i en busk, og gnavede løs på deres vinterforråd.

Men de dokumenter at fugle og dyr lever og har det godt, trods kulde og blæst i Kagsmosen og langs Vestvolden.

Solen skinner ned i Volden. Men det er forbandet svært at nå derned! Solen står ganske enkelt alt for lavt på vinterhimlen.

De bygger stadig på forsinkelsesbassinet ved Kagsmosen. Nu har de også lavet et rør op mod Frederikssundsvej. Det er så stort, at man næsten kan stå op inde i det (jeg prøvede dog ikke, der er afspærret).

Selv her i vinterkulden er der gang i byggeriet i Kagsmosen. Nu er de i gang med at konstruere en betonkasse. Det må være her selve bassinet skal være. Mon de fylder op igen langs siderne?

Mens de graver, ser det ud til at der er lavet en slags aflastningsbassin hvor vandet bliver pumpet op. I den strenge frost er der dannet et mudret ismonster, og vandet må åbenbart være varmt, for dammen er isfri (se fuglene), og det damper fra det.

Her sprøjter det med vand til den kunstige dam. På den anden side fosser vand ud fra et ret stort rør. Fuglene ser ud til at trives her. Og der er masser af rødhalse i krattet langs dammen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar