tirsdag den 16. oktober 2012

Harrestrup Å mellem Kagsmosen og Slotsherrensvej

Ved Kagsmosen forsvinder Harrestup Å inden under Vestvolden og bliver overdækket. Så dukker den op igen på den anden side af Vestvolden ved Tårnvej/Islevhusvej og løber sydpå mod Krogerupparken og Damhussøen. Der hvor den dukker op og danner kommunegrænsen mellem Rødovre og København er der vist nok en gammel kilde. Hvorfor man ikke har åbnet dette for publikum ved jeg ikke. På det første stykke er den gemt bag en ca. 2 meter høj bøgehæk og /eller trådhegn.

Fra Tårnvej er der udsigt til der hvor åen kommer frem igen. Til venstre er der vist nok en kilde. Huset kunne tyde på det. Og bag ved den ca. 2 meter høje bøgehæk. De høje træer på selve kilden har tabt bladene.

Et lille stykke vej nede krydser stien åen. Men en å har nu engang 2 bredder, og det kan anbefales for løbere og fodgængere ikke at krydse, men følge den smalle og mudrede ca. 1 kilometer lange sti på venstre side af åen. Efter de seneste dages regnskyl er der temmelig smattet, så man er ikke generet af cyklister og løbere. Stien løber langs nogle privatboliger, men de er gemt godt af vejen af buskads og træer. På den anden side af åen ligner stien meget strækningen fra Kagsmosen til Vestforbrænding.

Stien på venstre side af Harrestrup Å på denne strækning er rimelig utæmmet. Det er kun de faste hundeluftere, motionsløbere, vandrere og andre som bestemmer hvor den skal løbe. Buskadset ser også forholdvis uplejet ud, hvad det ikke gør den mindre charmerende. Men det drejer sig altså kun om godt og vel en kilometer.

Ca. halvvejs er der vist et af de talrige overløbssteder hvor kloakvandet løber ud efter kraftige regnskyl. Kloakvandet har konsekvenser langt borte, fx er det skyld i badeforbud ved Kalvebod Strand. Det er der nok ingen der tager notits af på denne råkolde formiddag, men der ser ud til at være rigeligt med kloakvand.

Ved Spangen er der et lille anlæg som godt kunne være et overløbssystem, dvs. et opsamlingssted for kloakvandet. Det løber så ud i Harrestrup Å, videre ned i Damhussøen for så endeligt at havne i Øresund.

På den anden side af Slotherrensvej starter så Krogerupparken. Men det er ikke målet i dag.